top of page

Zdravotné Výhody Konzumácie Datlí


Datle sú plodom datľovej palmy, ktorá sa pestuje v mnohých tropických oblastiach sveta. Takmer všetky datle predávané v západných krajinách sú sušené. Či sú datle sušené alebo nie, spoznáte podľa vzhľadu. Vráskavá pokožka naznačuje, že sú vysušené, zatiaľ čo hladká pokožka naznačuje sviežosť. Datle majú vysoký obsah niektorých dôležitých živín a majú rôzne výhody a využitie.


Tento článok bude diskutovať o 6 zdravotných výhodách konzumácie datlí a o tom, ako ich začleniť do svojho jedálnička.

1. Veľmi výživné

Datle majú vynikajúci nutričný profil. Keďže sú sušené, ich obsah kalórií je vyšší ako u väčšiny čerstvého ovocia. Kalorický obsah datlí je podobný ako v prípade iného sušeného ovocia, ako sú hrozienka a figy. Väčšina kalórií v datliach pochádza zo sacharidov. Zvyšok je z veľmi malého množstva bielkovín. Napriek svojim kalóriám obsahujú datle okrem značného množstva vlákniny aj niektoré dôležité vitamíny a minerály.


Dávka 3,5 unce (100 gramov) poskytuje nasledujúce živiny:


Kalórie: 277

Sacharidy: 75 gramov

Vláknina: 7 gramov

Bielkoviny: 2 gramy

Draslík: 20 % RDI

Horčík: 14 % RDI

Meď: 18 % RDI

Mangán: 15 % RDI

Železo: 5 % RDI

Vitamín B6: 12% RDI


Datle majú tiež vysoký obsah antioxidantov, čo môže prispieť k mnohým ich zdravotným výhodám.


2. Vysoký obsah vlákniny

Dostatok vlákniny je dôležitý pre vaše celkové zdravie. Vláknina môže prospieť vášmu zdraviu tráviaceho traktu tým, že zabráni zápche. Podporuje pravidelné vyprázdňovanie tým, že prispieva k tvorbe stolice. V jednej štúdii 21 ľudí, ktorí konzumovali 7 datlí denne počas 21 dní, zaznamenalo zlepšenie vo frekvencii stolice a výrazne sa zvýšili pohyby čriev v porovnaní s tým, keď datle nejedli. Okrem toho vláknina v datliach môže byť prospešná pre kontrolu hladiny cukru v krvi. Vláknina spomaľuje trávenie a môže pomôcť zabrániť príliš vysokému zvýšeniu hladiny cukru v krvi po jedle. Z tohto dôvodu majú datle nízky glykemický index (GI), ktorý meria, ako rýchlo stúpne hladina cukru v krvi po zjedení určitého jedla.


3. Vysoký obsah antioxidantov v boji proti chorobám

Datle poskytujú rôzne antioxidanty, ktoré ponúkajú množstvo zdravotných výhod, vrátane zníženého rizika niekoľkých chorôb. Antioxidanty chránia vaše bunky pred voľnými radikálmi, čo sú nestabilné molekuly, ktoré môžu spôsobiť škodlivé reakcie vo vašom tele a viesť k chorobám. Zdá sa, že v porovnaní s podobnými druhmi ovocia, ako sú figy a sušené slivky, majú datle najvyšší obsah antioxidantov.


Tu je prehľad 3 najsilnejších antioxidantov v datliach:


Flavonoidy: Flavonoidy sú silné antioxidanty, ktoré môžu pomôcť znížiť zápal a boli študované z hľadiska ich potenciálu znižovať riziko cukrovky, Alzheimerovej choroby a určitých typov rakoviny.

Karotenoidy: Je dokázané, že karotenoidy podporujú zdravie srdca a môžu tiež znižovať riziko porúch súvisiacich s očami, ako je makulárna degenerácia.

Kyselina fenolová: Kyselina fenolová, známa svojimi protizápalovými vlastnosťami, môže pomôcť znížiť riziko rakoviny a srdcových chorôb.