Sú Olivy pre Nás Prospešné?


Olivy sú obľúbené ako občerstvenie aj prísada do šalátov, sendvičov a dusených pokrmov. Ľudia pestujú olivovníky už viac ako 7 000 rokov a ich plody sa dlho spájajú so zdravotnými benefitmi. Existujú stovky druhov olív a tieto plody a ich olej tvoria neoddeliteľnú súčasť stredomorskej stravy, ktorá môže ľuďom pomôcť predchádzať chorobám a žiť dlhšie. V tomto článku sa dozviete o možných zdravotných výhodách olív, ako aj o ich nutričnom obsahu a o tom, ako ich zahrnúť do stravy.


Olivy a olivový olej majú dlhú históriu uvádzaných zdravotných prínosov a existuje čoraz viac vedeckých dôkazov na podporu týchto tvrdení. Olivy majú nízky obsah cholesterolu a sú dobrým zdrojom vlákniny, ktorú telo potrebuje pre zdravie čriev. Sú tiež bohaté na železo a meď. Olivy sú dobrým zdrojom oleátu, čo je mononenasýtená mastná kyselina. Štúdia z roku 2016 zistila, že konzumácia väčšieho množstva mononasýtených tukov znižuje riziko predčasnej smrti v dôsledku choroby v porovnaní s konzumáciou väčšieho množstva sacharidov.


American Heart Foundation Trusted Source tiež uvádza, že mononenasýtené tuky môžu mať priaznivý vplyv na zdravie srdca, ak ich človek konzumuje s mierou. Panenský olivový olej má tiež vysoký obsah antioxidantu nazývaného polyfenol, ktorý môže pomôcť predchádzať ochoreniam srdca a krvných ciev. Niektorí ľudia veria, že tieto antioxidanty môžu spomaliť progresiu neurodegeneratívnych ochorení a dokonca aj rakoviny. Na potvrdenie týchto tvrdení sú však potrebné ďalšie štúdie. Stojí za zmienku, že výrobcovia potravín zvyčajne konzervujú olivy v slanom náleve, ktorý má vysoký obsah soli. V priebehu času môže nadmerná hladina soli v tele viesť k vysokému krvnému tlaku, infarktu a mŕtvici, takže ľudia by mali jesť olivy s mierou.


Nutričný obsah rôznych druhov olív:

Výživový obsah 100 gramov (g) zrelých, konzervovaných čiernych olív je nasledovný:

Počet kalórií: 116

bielkoviny: 0,84 g

celkový tuk: 10,90 g

sacharidy: 6,04 g

vláknina: 1,60 g

Minerály:

vápnik: 88 miligramov (mg)

železo: 6,28 mg

horčík: 4 mg

draslík: 8 mg

sodík: 735 mg

zinok: 0,22 mg

meď: 0,25 mg

Vitamíny:

vitamín C: 0,90 mg

niacín: 0,04 mg

vitamín B-6: 0,01 mg

vitamín A: 17 mikrogramov (µg)

vitamín E: 1,65 mg

vitamín K: 1,4 µg


Nutričný obsah 100 g konzervovaných alebo fľaškovaných zelených olív je nasledovný:


Počet kalórií: 145

bielkoviny: 1,03 g

celkový tuk: 15,32 g

sacharidy: 3,84 g

vláknina: 3,30 g

Minerály:

vápnik: 52 mg

železo: 0,49 mg

horčík: 11 mg

draslík: 42 mg

sodík: 1 556 mg

zinok: 0,04 mg

meď: 0,12 mg

Vitamíny:

niacín: 0,24 mg

vitamín B-6: 0,03 mg

folát: 3 ug

vitamín A: 20 µg

vitamín E: 3,81 mg

vitamín K: 1,4 µg

Ako zahrnúť do stravy?

Ľudia môžu pridávať olivy a extra panenský olivový olej do všetkých druhov potravín, vrátane šalátov, surovej alebo pečenej zeleniny a celozrnných cestovín. Jemne ochutené varianty extra panenského olivového oleja môžu pri pečení nahradiť maslo alebo iné oleje. Ľudia môžu variť aj s olivovým olejom. Olivy a olivový olej síce obsahujú množstvo užitočných živín, no ľudia by ich mali konzumovať s mierou ako súčasť vyváženej stravy.


 












Zdroj:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/325327


15 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše