Benefity Kokosového Oleja

Aktualizováno: 20. 2.


Kokosový olej vzniká z jadier alebo dužiny kokosových orechov, ktoré rastú na takzvaných kokosovníkoch (palma kokosová). Kokosový olej si za posledné roky zaslúžil pozornosť médií kvôli jeho zdravotným účinkom. Mnoho ľudí ho používa na kozmetické účely na zlepšenie zdravia a vzhľadu pokožky. Okrem jeho využitia v kozmetike sa s ním stretávame čoraz viac aj v kuchyni.


Zdravotné benefity kokosového oleja:


1. Môže podporiť spaľovanie tukov

Kokosový olej je bohatým zdrojom triglyceridov so stredne dlhým reťazcom (MCT), čo je typ nasýtených tukov. Vo všeobecnosti sa nasýtené tuky delia do troch podskupín, z ktorých každá má na váš organizmus iné účinky. Vedci študujú triglyceridy so stredne dlhým reťazcom (MCT), vrátane tých, ktoré sa nachádzajú v kokosovom oleji, pre ich potenciálne zdravotné prínosy. Niektoré dôkazy napríklad ukazujú, že konzumácia MCT môže zvýšiť počet kalórií, ktoré vaše telo spaľuje. Pritom môže pomôcť podporiť chudnutie. Keďže tuky v kokosovom oleji sú 65% MCT, môže mať vlastnosti na spaľovanie tukov, ktoré sú podobné čistému MCT oleju. V súčasnosti však neexistuje žiadny dobrý dôkaz o tom, že konzumácia samotného kokosového oleja zvýši počet kalórií, ktoré spálite. V skutočnosti štúdie o potenciáli chudnutia MCT dokonca vyžadujú opatrnosť pri interpretácii výsledkov, pretože sú stále potrebné väčšie a kvalitnejšie štúdie. Aj keď MCT môžu zvýšiť, koľko kalórií spálite, majte na pamäti, že kokosový olej má veľmi vysoký obsah kalórií a môže ľahko viesť k priberaniu, ak ho konzumujete vo veľkých množstvách.


2. Môže fungovať ako rýchly zdroj energie

MCT v kokosovom oleji poskytujú rýchly prísun energie. Keď jete triglyceridy s dlhým reťazcom (LCT), molekuly tuku sú transportované vašou krvou do tkanív, ktoré ich potrebujú, ako sú svaly alebo tukové tkanivo. Na druhej strane, MCT idú priamo do vašej pečene a stávajú sa rýchlym zdrojom energie podobne ako sacharidy – preferovaný zdroj energie vášho tela. V skutočnosti sa MCT už dlho používajú v produktoch športovej výživy pre športovcov, ktorí potrebujú zdroj energie, ktorú ich telo dokáže rýchlo absorbovať a využiť.

3. Môže mať antimikrobiálne účinky

Kokosový olej má antimikrobiálne a antifungálne vlastnosti vďaka obsahu MCT – konkrétne kyseline laurovej. Kyselina laurová je mastná kyselina, ktorá tvorí asi 50 % MCT v kokosovom oleji. Výskum naznačuje, že môže mať antimikrobiálne účinky proti mikroorganizmom spôsobujúcim choroby, ako sú:

· Staphylococcus aureus

· Streptococcus mutans

· Streptococcus pyogenes

· Escherichia coli

· Helicobacter pylori

Štúdie ukazujú, že kyselina laurová môže pôsobiť ako bakteriostatické činidlo. Ide o látku, ktorá zabraňuje množeniu baktérií bez toho, aby baktérie zabíjala. Môže pôsobiť aj ako bakteriocídne činidlo, ktoré ničí niektoré baktérie.

4. Môže zlepšiť zdravie pokožky

Štúdie ukazujú, že kokosový olej môže zvýšiť obsah vlhkosti v suchej pokožke. Môže tiež zlepšiť funkciu pokožky, pomáha predchádzať nadmernej strate vody a chráni vás pred vonkajšími faktormi, ako sú infekčné agens, chemikálie a alergény. V skutočnosti nedávna štúdia zistila, že aplikácia 6–8 kvapiek panenského kokosového oleja na ruky a ponechanie cez noc môže byť účinným spôsobom, ako zabrániť suchej pokožke spôsobenej častým používaním dezinfekčných prostriedkov na ruky na báze alkoholu. Môže tiež znížiť závažnosť miernych až stredne závažných symptómov atopickej dermatitídy, chronického kožného ochorenia charakterizovaného zápalom kože a poruchami kožnej bariérovej funkcie

5. Môže chrániť vaše vlasy

Kokosový olej môže chrániť aj pred poškodením vlasov. Napríklad jedna štúdia zistila, že keďže kokosový olej hlboko preniká do vlasových prameňov, robí ich pružnejšími a zvyšuje ich silu, aby sa zabránilo ich lámaniu pod napätím. Podobne ďalšia štúdia zistila, že kokosový olej vyživuje vlasové pramene a znižuje lámavosť, čo vlasy ešte viac posilňuje.


 

Zdroje:

https://www.healthline.com/

53 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše