top of page
  • A.S.

Čo je sušená slez ?nutričný obsah, benefity a ako to jesť.

Ak ste ešte nikdy nepočuli o sleze, možno vás tento článok presvedčí, aby ste vyskúšali túto veľmi populárnu listovú zeleň, ktorá sa pestuje v juhovýchodnej Ázii, západnej Afrike a na Strednom východe. Známa je ako egyptský špenát.



Nutričný profil:

1 šálka (87 gramov), varená obsahuje:

Kalórie 32

Bielkoviny 3 gramy

Tuk 0,17 g

Sacharidy 6 gramov

Vláknina 2 gramy

Vápnik 14 % z dennej hodnoty

Železo 15 % z dennej hodnoty

Horčík 13 % z dennej hodnoty

Draslík 10 % z dennej hodnoty

Vitamín C 32 % z dennej hodnoty

Riboflavín 13 % z dennej hodnoty

Folát 23 % z dennej hodnoty

Vitamín A 25 % z dennej hodnoty


1. Môže pomôcť chrániť pred zápalom

Omega-3 tuky sú dôležité pre vývoj mozgu a môžu pomôcť znížiť zápal v tele. Ktoré potraviny vám prídu na um, keď si spomeniete na omega-3 tuky? U mnohých ľudí sa objavujú tučné ryby, orechy a rastlinné oleje.


Omega-3 tuky však možno nájsť aj v zelenine a jedným z príkladov je slez. V skutočnosti jedna štúdia zistila, že má najvyššiu koncentráciu omega-3 tukov zo všetkých hlásených druhov zeleniny.


Slez tiež obsahuje lykopén, antioxidant, ktorý chráni vaše bunky pred oxidačným poškodením. Obsah lykopénu sa môže meniť podľa spôsobu prípravy. Napríklad varené a staršie listy majú vyššie hladiny.


2. Môže pomôcť zlepšiť zdravie kostí

Slez má vysoký obsah vápnika a horčíka, dvoch minerálov, ktoré sú nevyhnutné pre každodenné telesné funkcie. Kombinácia oboch minerálov je obzvlášť dôležitá pri udržiavaní zdravia kostí, pretože spolupracujú pri formovaní a udržiavaní silných kostí a zubov.


Vápnik je najrozšírenejším minerálom vo vašom tele a väčšina z neho je uložená vo vašich kostiach a zuboch. Bez horčíka vaše kosti nedokážu efektívne absorbovať vápnik.


Počas dlhého obdobia vysokého príjmu vápnika a slabého príjmu horčíka sa vápnik môže nakoniec ukladať vo vašich krvných cievach a obličkách, čo spôsobuje obličkové kamene a zvyšuje riziko srdcových chorôb.


Okrem toho nízky pomer vápnika a horčíka môže tiež zvýšiť riziko vzniku osteoporózy, pretože kosti nie sú schopné absorbovať tento nevyhnutný vápnik.


3. Podporuje imunitný systém

Váš imunitný systém bráni vaše telo pred chorobami a na optimálne fungovanie vyžaduje niekoľko živín. Jedenie slezu môže podporiť schopnosť vášho imunitného systému bojovať proti infekcii poskytnutím niektorých z týchto živín.


Vitamín C je antioxidant, ktorý chráni vaše bunky pred oxidačným poškodením spôsobeným stresom, látkami znečisťujúcimi životné prostredie, liekmi, životným štýlom a podobne. Oxidačné poškodenie prispieva k rozvoju ochorenia


Vitamín A je